Wiadomości branżowe

Przezorny nie zawsze ubezpieczony ? czyli na ile deklarowane przez nas życiowe priorytety wpływają na nasze życie codzienne

Przezorny nie zawsze ubezpieczony ? czyli na ile deklarowane przez nas życiowe priorytety wpływają na nasze życie codzienne
Aż 90% Polaków jako najważniejszą wartość życiową wskazuje rodzinę. W ciągu dnia koncentrujemy się na niej w podobnym stopniu co na… telewizji. Ponad 70% Polaków podobnie często spędza czas z rodziną, co ogląda telewizję.73% badanych twierdzi, ze robi wszystko żeby zabezpieczyć rodzinę na przyszłość. W rzeczywistości wolimy wydawać pieniądze raczej na nowe ubrania (73%), kosmetyki (55%) czy podróże (47%).Aż 80% Polaków nie ma ubezpieczenia na życie. I to wbrew pozorom nie dlatego, ze jest za drogie czy też niepotrzebne. Po prostu się tym nie interesujemy. „Nie znam się na tym” – twierdzi 23% Polaków, tylko 1% dobrze orientuje się w kosztach ubezpieczenia, a aż 56% wyznaje, że w ogóle nie szukało informacji na ten temat.Takich rezultatów dostarczyło badanie postaw Polaków wobec indywidualnych ubezpieczeń na życie, przeprowadzone na zlecenie ING Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie przez agencję IQS & Quant Group.Co cenimy a o co dbamy?Polacy deklarują, że w życiu najbardziej cenią bezpieczeństwo – 95%, odpowiedzialność – 94%, tyle samo wskazuje na miłość.

Aż 90% Polaków jako najważniejszÄ… wartość życiowÄ… wskazuje rodzinÄ™. W ciÄ…gu dnia koncentrujemy siÄ™ na niej w podobnym stopniu co na… telewizji. Ponad 70% Polaków podobnie czÄ™sto spÄ™dza czas z rodzinÄ…, co oglÄ…da telewizjÄ™.

73% badanych twierdzi, ze robi wszystko żeby zabezpieczyć rodzinÄ™ na przyszÅ‚ość. W rzeczywistoÅ›ci wolimy wydawać pieniÄ…dze raczej na nowe ubrania (73%), kosmetyki (55%) czy podróże (47%).

Aż 80% Polaków nie ma ubezpieczenia na życie. I to wbrew pozorom nie dlatego, ze jest za drogie czy też niepotrzebne. Po prostu siÄ™ tym nie interesujemy. „Nie znam siÄ™ na tym” – twierdzi 23% Polaków, tylko 1% dobrze orientuje siÄ™ w kosztach ubezpieczenia, a aż 56% wyznaje, że w ogóle nie szukaÅ‚o informacji na ten temat.

Takich rezultatów dostarczyÅ‚o badanie postaw Polaków wobec indywidualnych ubezpieczeÅ„ na życie, przeprowadzone na zlecenie ING Towarzystwa UbezpieczeÅ„ na Å»ycie przez agencjÄ™ IQS & Quant Group.

Co cenimy a o co dbamy?

Polacy deklarujÄ…, że w życiu najbardziej ceniÄ… bezpieczeÅ„stwo – 95%, odpowiedzialność – 94%, tyle samo wskazuje na miÅ‚ość. Zdrowie cenione jest przez 92% Polaków, a rodzina – przez niewiele mniej, bo 90%. 

Deklarowane przez nas wartoÅ›ci nie idÄ… jednak w parze z rzeczywistÄ… koncentracjÄ… na okreÅ›lonych sferach życia. I tak okazuje siÄ™, że najczęściej zajmujÄ…cÄ… nas kwestiÄ… jest sytuacja materialna – na tÄ™ wskazaÅ‚o 82% respondentów. Na zdrowiu i pracy zawodowej koncentruje siÄ™ prawie tyle samo, bo 79% Polaków. Na kolejnych miejscach znalazÅ‚y siÄ™ małżeÅ„stwo/zwiÄ…zek (72%), prowadzenie domu (69%), uroda/wyglÄ…d (69%). PrzyszÅ‚ość rodziny i dzieci to sfera ważna dla 67% badanych, przy czym wiÄ™kszość wÅ›ród nich zajmujÄ… kobiety – 72%, podczas gdy w grupie mężczyzn jest to 59%.

Rodzina ważna dla aż 90% spoÅ‚eczeÅ„stwa, ale statystyczny Polak poÅ›wiÄ™ca jej tyle samo czasu, co oglÄ…daniu telewizji (76%), robieniu zakupów (70%) i dbaniu o wyglÄ…d (65%).

Obawiamy siÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci, ale w rzeczywistoÅ›ci Polaków nadal doskonale opisuje powiedzenie – hulaj duszo, piekÅ‚a nie ma!

Z jednej strony czÄ™sto zastanawiamy siÄ™ nad tym, jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚o nasze życie – tak czyni 61% Polaków. Co zaskakujÄ…ce jednak – niemal poÅ‚owa badanych nie myÅ›li o przyszÅ‚oÅ›ci, starajÄ…c siÄ™ żyć dniem dzisiejszym ("staram siÄ™ nie myÅ›leć o tym co przyniesie jutro, żyjÄ™ dniem dzisiejszym" – deklaruje aż 46% Polaków), a 38% stara siÄ™ nie snuć żadnych planów, uznajÄ…c jutro za niepewne. JednoczeÅ›nie nie sÄ… nam obce obawy zwiÄ…zane z przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. Choroby i zÅ‚ego stanu zdrowia obawia siÄ™ 61% Polaków, braku pieniÄ™dzy – 46%, staroÅ›ci – 32%, Å›mierci – 24%, kalectwa – 17%.

Jak wskazują dane, prawdopodobieństwo, że coś złego spotka nas albo bliskich jest zatrważająco wysokie

A to już wiesz?  CzÅ‚owiek o Kolorowym WnÄ™trzu 2008

Okazuje siÄ™, że lÄ™ki dotyczÄ…ce przyszÅ‚oÅ›ci nie sÄ… bezpodstawne, na co wskazujÄ… statystyki. Choroby ukÅ‚adu krążenia i nowotwory zÅ‚oÅ›liwe to przyczyna okoÅ‚o 70% zgonów w Polsce. Na zawaÅ‚ mięśnia sercowego zapada w Polsce każdego roku okoÅ‚o 100 tysiÄ™cy osób. Co 17 sekund ktoÅ› ulega oparzeniu. Rocznie 70 000 osób doznaje udaru mózgu. Co 11 minut ma miejsce wypadek drogowy, co 9 minut – ktoÅ› zostaje ranny, a co 1,5 godz. ginie czÅ‚owiek.

… ale myÅ›li o tym bardzo niewielu z nas

Prawie 80% Polaków – tych samych, którzy obawiajÄ… siÄ™ chorób, staroÅ›ci, braku pieniÄ™dzy i którzy wykazujÄ… troskÄ™ o bliskich, nie ma indywidualnej polisy na życie. Co istotne, dostrzegajÄ… oni przy tym korzyÅ›ci wynikajÄ…ce z ubezpieczania siÄ™. Pozytywne skojarzenia z ubezpieczeniami ma prawie 90% Polaków – ponad poÅ‚owa spoÅ‚eczeÅ„stwa (52%) uważa, że ubezpieczenie daje zabezpieczenie na wypadek zdarzeÅ„ losowych oraz zapewnia poczucie bezpieczeÅ„stwa.

Nie ubezpieczam się, bo nie mam pieniędzy?

Co ciekawe, nie decydujemy się na ubezpieczenia nie dlatego, że są w naszej ocenie drogie lub niepotrzebne, tylko po prostu się tym kompletnie nie interesujemy.

Na pytanie, dlaczego nie korzystamy z ubezpieczeÅ„ na życie, Polacy najczęściej tÅ‚umaczÄ… siÄ™ brakiem wolnych Å›rodków finansowych (30% respondentów). NiewiedzÄ… tÅ‚umaczy siÄ™ 23% z nas, a brakiem potrzeby ubezpieczania – 22%. Prawie 1/5 Polaków (18%) wskazuje na wysokie skÅ‚adki na ubezpieczenie, przy czym wydaje siÄ™ to paradoksem, gdy wziąć pod uwagÄ™, że 23% z nas nie ma wiedzy na temat ubezpieczeÅ„. Okazuje siÄ™ także, że brak Å›rodków finansowych nie jest rzeczywistÄ… przyczynÄ… nieposiadania ubezpieczenia. Poza żywnoÅ›ciÄ… i staÅ‚ymi comiesiÄ™cznymi opÅ‚atami i artykuÅ‚ami pierwszej potrzeby, 73% Polaków niemajÄ…cych ubezpieczenia na życie przeznacza pieniÄ…dze na nowe ubrania i obuwie, 55% na kosmetyki, 47% na wakacje i podróże, 41% na spÅ‚atÄ™ kredytów, 40% na urzÄ…dzenie mieszkania/domu. WÅ›ród wskazanych wydatków brak jest tych majÄ…cych gwarantować bezpieczeÅ„stwo finansowe wÅ‚asne i najbliższych w trudnych sytuacjach życiowych. Ponad 70% osób niekorzystajÄ…cych z ubezpieczenia na życie nie orientuje siÄ™ w wysokoÅ›ci skÅ‚adek.

"Naszym celem jest uÅ›wiadomienie Polakom, że zabezpieczenie przyszÅ‚oÅ›ci wÅ‚asnej i najbliższych jest ważnym elementem bycia odpowiedzialnym i nie musi wiÄ…zać siÄ™ z dużymi nakÅ‚adami finansowymi. Wystarczy już kilkadziesiÄ…t zÅ‚otych miesiÄ™cznie, by wybrać produkt dopasowany do indywidualnych potrzeb" – mówi Tomasz BÅ‚awat, prezes ING odpowiedzialny za ubezpieczenia i emerytury w Polsce.

Dr Joanna Heidtman:

Polacy zapytani o wartoÅ›ci najważniejsze w ich życiu wskazujÄ… na rodzinÄ™, bezpieczeÅ„stwo, odpowiedzialność i zdrowie. Jednak okazuje siÄ™, że nasze postawy nie majÄ… wiele wspólnego z podejmowanymi dziaÅ‚aniami. PodejÅ›cie Polaków do ważnych dla nich obszarów życia ma maÅ‚o pragmatyczny charakter. WartoÅ›ci pozostajÄ… w sferze nieco “romantycznej” abstrakcji. Brak nam pragmatycznego podejÅ›cia, kiedy ludzie podejmujÄ… codzienne proste praktyczne dziaÅ‚ania sÅ‚użące realizacji ważnych dla nich wartoÅ›ci. Wierzymy i uważamy, że np. zdrowie jest istotne, ale na co dzieÅ„ wybieramy oglÄ…danie telewizji zamiast wyjÅ›cia na basen, deklarujemy, że rodzina jest naczelnÄ… wartoÅ›ciÄ…, ale np. nie wykonujemy żadnych dziaÅ‚aÅ„, by zabezpieczyć jÄ… na wypadek trudnych życiowo sytuacji.

A to już wiesz?  Nagrody i nominacje ? wokół Nagrody Kisiela

Mamy trudnoÅ›ci z tym, by robić to, co sami deklarujemy. Co wiÄ™cej, potrafimy dobrze uzasadnić, dlaczego czegoÅ› nie robimy, uspokajamy siÄ™ i znajdujemy wÅ‚asne wyjaÅ›nienia tych niespójnoÅ›ci. Uzasadniamy np. brak ubezpieczeÅ„ tym, że sÄ… zbyt drogie (nawet kiedy nie do koÅ„ca znamy jego cenÄ™). W ten sposób zamiast uzyskać wewnÄ™trznÄ… spójność poprzez dziaÅ‚anie zgodne z postawami, tworzymy uspokajajÄ…ce nas samych wyjaÅ›nienia dla dziaÅ‚aÅ„ niezgodnych z postawami. Wydaje siÄ™ to potwierdzać sÅ‚owa jednego z amerykaÅ„skich psychologów spoÅ‚ecznych: “CzÅ‚owiek to istota, która bezbÅ‚Ä™dnie potrafi znajdować powody dla tego, co robi, ale ma trudnoÅ›ci by robić to, do czego znajduje powody” (Robert Abelson).

Dobro rodziny postrzegamy w kategoriach bieżących. WskazujÄ… na to m.in. dane pokazujÄ…ce jak wyglÄ…dajÄ… nasze domowe wydatki. Kredyty, sprzÄ™ty, leki to w pojÄ™ciu Polaków wyraz dbania o rodzinÄ™. Dobro rodziny oznacza wiÄ™c jej bieżący komfort. Nie myÅ›limy na co dzieÅ„, co bÄ™dzie za 10, 15 czy 20 lat, zwÅ‚aszcza jeÅ›li miaÅ‚yby to być wydarzenia trudne, takie jak choroba, kalectwo, drastyczne pogorszenie siÄ™ statusu materialnego.  

Dzieje siÄ™ tak z kilku powodów. Po pierwsze, myÅ›lenie o tym, że miaÅ‚oby siÄ™ nam przytrafić coÅ› zÅ‚ego jest nieprzyjemne, wzbudza lÄ™k, niepokój, negatywne emocje. Z badaÅ„ wynika, że zapytani o to, jakie jest prawdopodobieÅ„stwo, że przydarzy siÄ™ im coÅ› przykrego badani oceniali je nierealistycznie nisko. Natomiast kiedy pytano ich o prawdopodobieÅ„stwo tego, że wygrajÄ… milion w totolotka, szacowali je nierealistycznie wysoko. ChcÄ…c zachować pozytywne emocje i uniknąć lÄ™ku staramy siÄ™ nie myÅ›leć o tym, co zÅ‚ego może siÄ™ nam stać, bÄ…dź wrÄ™cz wierzymy nierealistycznie, że nam siÄ™ to nie przydarzy. JeÅ›li dodać do tego fakt, że niewiele wiemy o tym, jak praktycznie można zabezpieczyć siebie i rodzinÄ™ na wypadek takich wydarzeÅ„, zrozumiaÅ‚y staje siÄ™ fakt, że unikamy rozmów na ten temat.

Zapytani wprost, Polacy ujawniajÄ… swoje lÄ™ki przed chorobÄ…, staroÅ›ciÄ… czy pozostawieniem rodziny bez Å›rodków do życia. Jednak mimo to, niewielu podejmuje dziaÅ‚ania, by w jakikolwiek sposób zminimalizować negatywne skutki tych zjawisk dla siebie i dla rodziny. Z czego to wynika? Powodów jest kilka – a wiÄ™kszość z nich tkwi w naszej mentalnoÅ›ci, obyczajach i kulturze, nie zaÅ› w sytuacji ekonomicznej.

A to już wiesz?  Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE

Po pierwsze, w naszej kulturze dominuje szczególny typ motywacji, a mianowicie motywacja “od” nie zaÅ› “do” czegoÅ›. Podejmujemy dziaÅ‚ania, aby uniknąć negatywnych konsekwencji, kiedy już mamy do czynienia z konkretnymi trudnoÅ›ciami. Wówczas mobilizujemy siÅ‚y, energiÄ™ i Å›rodki do walki z chorobÄ…, trudnÄ… sytuacjÄ… życiowÄ… itp. MaÅ‚o jest w nas motywacji “do czegoÅ›”, która oznacza profilaktykÄ™, robienie czegoÅ› “z wyprzedzeniem”, by w przyszÅ‚oÅ›ci uniknąć trudnoÅ›ci. Krótko mówiÄ…c, zapobieganie i podejmowanie dziaÅ‚ania, kiedy jeszcze nadal jest dobrze, nie jest zakorzenione w naszej kulturze i mentalnoÅ›ci.

Drugi powód, to nadal wysoka „zewnÄ…trzsterowność” Polaków. Oznacza to, że wielu z nas ma raczej przekonanie o tym, że to okolicznoÅ›ci żądzÄ… ich życiem i niewiele możemy na to poradzić. Tylko nieliczni majÄ… przekonanie, że majÄ… wyraźny wpÅ‚yw na to, jak toczy siÄ™ ich życie i jak wiele mogÄ… zrobić w tej sprawie. DziaÅ‚ania zabezpieczajÄ…ce przyszÅ‚ość swojÄ… i rodziny wymagajÄ… takiej “wewnÄ…trzsterownoÅ›ci”, której nam nadal brak.

Trzecim powodem jest poczucie czasu. W naszej kulturze perspektywa planowania nadal nie przekracza tygodnia, wyjątkowo miesiąca. Nie umiemy myśleć w kategoriach lat, czy nawet dziesięcioleci własnego życia i trwania rodziny przez pokolenia.

Informacje o badaniu:

W badaniu udziaÅ‚ wziÄ™li mieszkaÅ„cy miast powyżej 10 000 mieszkaÅ„ców w wieku 20-55 lat, o dochodach powyżej 1000 zÅ‚ na osobÄ™ w gospodarstwie domowym, nieodrzucajÄ…cy możliwoÅ›ci wykupienia indywidualnej polisy na życie. Liczba wywiadów: N=1000, wywiady face-to-face przeprowadzane w domach respondentów. Termin realizacji: maj 2009. Agencja realizujÄ…ca badanie: IQS & QUANT Group.

###

ING Towarzystwo UbezpieczeÅ„ na Å»ycie S.A. rozpoczęło dziaÅ‚alność w Polsce 2 sierpnia 1994 roku na podstawie zezwolenia Ministra Finansów. ZaÅ‚ożycielem i jedynym akcjonariuszem Towarzystwa jest ING Continental Europe Holdings B.V. Obecnie Towarzystwo należy do czoÅ‚ówki towarzystw ubezpieczeniowych. Na koniec 2008 roku do ING TUnÅ» należaÅ‚o 9,9% polskiego rynku ubezpieczeÅ„ na życie pod wzglÄ™dem caÅ‚kowitej skÅ‚adki przypisanej brutto (3-cia pozycja). UdziaÅ‚ w rynku indywidualnych ubezpieczeÅ„ na życie na koniec 2008 roku pod wzglÄ™dem caÅ‚kowitej skÅ‚adki przypisanej brutto wyniósÅ‚ 9,9% (3-cia pozycja). UdziaÅ‚ na koniec 2008 roku w caÅ‚ym rynku ubezpieczeÅ„ na życie ze skÅ‚adkÄ… regularna wyniósÅ‚ 8,5% (4-ta pozycja). UdziaÅ‚ na koniec 2008 roku w caÅ‚ym rynku ubezpieczeÅ„ na życie ze skÅ‚adkÄ… jednorazowÄ… wyniósÅ‚ 10,7% (3-cia pozycja).

ING Towarzystwo UbezpieczeÅ„ na Å»ycie S.A. należy do Grupy ING – miÄ™dzynarodowej instytucji finansowej prowadzÄ…cej dziaÅ‚alność w zakresie ubezpieczeÅ„, bankowoÅ›ci oraz zarzÄ…dzania aktywami w ponad 50 krajach, zarzÄ…dzajÄ…c aktywami ponad 75 milionów Klientów. Grupa ING oferuje peÅ‚en pakiet usÅ‚ug finansowych klientom indywidualnym, firmom oraz instytucjom.

Źródło ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy